Vier tekenen van personeel met de juiste veiligheidsmindset

Vier tekenen van personeel met de juiste veiligheidsmindset

Laten we eerlijk zijn: hoe goed uw veiligheidsbeleid ook is, het veiligheidsniveau in uw bedrijf wordt uiteindelijk bepaald door de houding van uw personeel.

Veiligheid is een mindset. Beleidsmaatregelen zijn slechts woorden – als ze niet worden opgevolgd, houden ze de mensen niet veilig. Er is personeel nodig met de juiste houding om het veiligheidsbeleid om te zetten in echte veiligheid.

Het management zet de toon meer met hun daden dan met hun woorden. Maar terwijl het management moet opkomen voor en echte steun moet bieden aan veiligheidsmaatregelen, zijn veiligheidsprogramma’s het meest effectief als ze niet “top-down” zijn.

Wanneer een bedrijf een hoog veiligheidsniveau bereikt, zult u zeker een echte waardering vinden voor de veiligheid onder het operationele personeel, de mensen die het vaakst in gevaar zijn. Ze zijn ijverig over veiligheid vanuit een gevoel van zelfbescherming, maar ook vanuit de wens om anderen niet te kwetsen.

Hier zijn vier tekenen van Secure2Go van een dergelijke veiligheidsmentaliteit onder het personeel.

1. Ze gebruiken hun uitrusting zoals die bedoeld is.

Als het personeel in veiligheid is gebracht, inspecteert het gewoonlijk de apparatuur voordat het wordt gebruikt, om er zeker van te zijn dat het veilig is. Dan volgen ze steevast alle instructies voor een veilige bediening. Ze nemen nooit gevaarlijke “noodmaatregelen” of gebruiken de apparatuur op een manier die niet bedoeld is. Bovendien dragen ze altijd de nodige veiligheidsuitrusting en in moeilijke omstandigheden zelfs een noodknop. Ze doen de dingen zoals ze moeten worden gedaan.

2. Ze zijn zich bewust van hun omgeving.

Veiligheid vindt niet plaats in een vacuüm. Elke situatie is anders, met unieke gevaren en onverwachte gevaren die zich op elk moment kunnen voordoen. Personeel met een veiligheidsmentaliteit houdt proactief een oogje in het zeil voor hun veiligheidskwesties. Ze zijn als uitstekende “defensieve chauffeurs” die zichzelf en alle anderen veilig houden door zich altijd op de weg te concentreren en potentieel gevaarlijke situaties te vermijden.

3. Ze zijn zich bewust van hun beperkingen.

In bedrijven met een veiligheidscultuur nemen ze een pauze als het personeel moe is. Als ze op een bepaalde dag ziek, gewond of geestelijk gestrests zijn, zijn ze daar eerlijk over en brengen ze anderen niet in gevaar door te proberen een werk te doen dat ze niet aankunnen. Zelfs als ze zich goed voelen, herkennen ze wanneer er iets is dat ze niet alleen aankunnen en zoeken ze hulp.

Het punt is dat het personeel serieus genoeg is over de veiligheid en bereid is om eventuele problemen die ze hebben en die hen onveilig kunnen maken onmiddellijk te erkennen. Dit is een van de gebieden waarop ondersteuning door het management essentieel is. Het personeel moet zich veilig en comfortabel voelen, zelfs als ze weten dat ze niet 100 procent veilig zijn.

4. Ze melden problemen.

Personeel dat de waarde van veiligheid waardeert, zal niet aarzelen om veiligheidsproblemen te melden die ze tijdens de werkzaamheden zien. Ze zullen het niet alleen als een verplichting zien, ze zullen begrijpen dat ze hiermee andere mensen beschermen. Net als bij de zelfrapportage van persoonlijke beperkingen moet het management ervoor zorgen dat het personeel wordt geprezen om veiligheidskwesties te melden en niet in diskrediet wordt gebracht.

Bedrijven die de veiligheid willen verhogen, kunnen de houding van het personeel niet negeren. Zelfs met het beste beleid en zelfs met in de industrie beproefde hulpmiddelen voor het verbeteren van de veiligheid, zoals de Secure2Go Alarmknop zal een bedrijf geen goed veiligheidsprogramma hebben als het personeel niet volledig ondersteunend is met de inspanning.